BRANTEVIKSSILL

Sill kan jag äta närsom på året, dock peakar jag märkbart till jul och påsk. Inlagd sill är nästan alltid en höjdare även om det finns mindre lyckade inläggningar som varje år prånglas ut i affärerena till ovetande konsumenter. En inläggning som står sig alltid är Brantevikssill. Jag använder mig av Skånska Sillacademiens recept med undantaget att jag inte har i citronpeppar. Jag tycker citronpepparn tar överhanden i en inläggning som i övrigt har väldigt subtila smaker.

branteviskssill

Gör en lag av 2 ½ dl vatten, 1/2 dl ättika och 1 msk salt. Lägg i 400 g sillfiléer och låt stå i kylen över natten. Nästföljande dag blandar man ihop 2 dl socker, 16 krossade vitpepparkorn, 16 krossade kryddpepparkorn, 1 hackad gul lök, 1 hackad röd lök, 1 smulat lagerblad och 1/2 knippa dill. Blanda allt i en stor bunke. Skölj sillen, skär den i bitar och blanda ner i bunken. Lägg i tättslutande burkar och låt stå i ett par dagar.

Kommentera

